Ziek zijn in Surimaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Joyce Koster - WaarBenJij.nu Ziek zijn in Surimaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Joyce Koster - WaarBenJij.nu

Ziek zijn in Surimaribo

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

31 Mei 2007 | Suriname, Paramaribo

Oh men, wat ben ik ziek geweest!! Ik heb maandag avond gedanst (salsa), dat ging nog goed en daarna ben ik uit eten gegaan. Het water stond gigantisch hoor, ook bij ons in de tuin! Ik heb tot aan mijn knieen in het water gestaan. Malou en de rest van de meiden waar ik was maandag, zijn geevacueerd. Maar die zijn nu weer terug in hun eigen huisje.
Ik moest mijn korte broek dus nog verder omhoog doen om 'droog' door het water te kunnen lopen. Een boom uithollen is inderdaad misschien wel een goed idee. Maar daar moet ik er nog even een voor zoeken.
Ik dacht 's nachts dat het water mijn kamer in zou komen en ik was de hele nacht misselijk dus ik heb echt niet goed geslapen. De volgende ochtend was ik echt beroerd, maar ik ben toch naar mijn stage gegaan. Dat ging helemaal mis en om 9 uur zat ik in de wachtkamer bij de dokter. Het is hier zo dat je je niet ziek mag melden voordat je een briefje hebt van de dokter. Daar moest ik dus nog 45 SRD voor betalen, ja uit eigen portomonnee!!
Ik heb ook nog een uur in de wachtkamer moeten zitten voordat ik aan de beurt kwam. De arts zei al wat ik dacht, waarschijnlijk iets verkeerds gegeten. Ik ben echt flink aan de diarree geweest. Ik heb dinsdag de hele dag op bed moeten blijven liggen, en anders hollen naar de wc. Ik heb de hele dag als een blok geslapen en de hele nacht ook. Woensdag ging het nog niet goed. Ik ben toen niet naar mijn stage gegaan. Vandaag hoorde ik dat ik daarvoor ook weer naar de arts had moeten gaan. Maaaaar dat heb ik dus niet gedaan, dus daar moet ik nog iets voor regelen ofzo. Snap soms niks van het gebeuren hier.
Ik lag gister weer om kwart voor 7 in bed. Ik voel me vandaag weer wat beter, maar nog niet helemaal super. Doordat ik vol zit met pillen komt er niks uit, maar het rommelt nog gigantisch (voor de mensen die diepere informatie willen!).

Vandaag ben ik meegeweest met een patient naar de KNO-arts. Deze man is ernstig ziek en heeft kanker. De arts wilde de uitslag bespreken en dat ging zo: "Ja meneer, het is niet goed he. Ja het ziet er niet zo best uit. De uitslag was ook niet zo goed, dus ja het was niet zo goed. Ik wil morgen een gesprek met uw vrouw en dan moet u maar beslissen wat u met het slechte nieuws doet en dan kunt u naar Colombia."
Er wordt dus totaal niet benoemd dat deze meneer kanker heeft en wat er nu verder gaat gebeuren. Hij moet bestraald worden, maar dat kan niet ik Suriname, en de mensen worden dan naar Colombia gestuurd, maar dat moet helemaal via een speciale commissie enzo. Maar op zo'n manier kan je toch echt geen slecht nieuws brengen?! Ik vond het echt schandalig. Benoem gewoon je bevindingen en steun de patient, maar niet op deze manier!!!

Zo moet ik naar salsadansen. We hebben een test. Als je daar doorheen komt, mag je door naar de groep met gevorderden. Ik hoop dat ik het haal. Ik heb me beste pakkie aangetrokken en ga straks 'me ding doen' en dan hoop ik dat het goed komt.

Morgen ben ik lekker vrij. Zondag hebben we het feest van de broer van Elly. Ik heb er zin in. Morgen gaan we waarschijnlijk op stap.

Dit was het weer even voor nu. Tot de volgende keer maar weer!!! XX

  • 31 Mei 2007 - 20:55

    Mama:

    Gelukkig ben je weer fit.
    Blij dat de zorg hier toch beter is.
    Veel plezier met dansen.
    Doei xxxxxxxxxxxxxx

  • 01 Juni 2007 - 06:50

    Tanja De Lange:

    He Joyce,
    Je gaat de gezondheidszorg hier nog waarderen straks.
    Ik vind het echt super om je zo te kunnen volgen in het verre surinamibo.
    We missen je hier erg . Met de mensen gaat alles oke.Zij kijken erg uit naar je terugkomst.
    Doe onze Elly de groeten.

    Veel plezier , dikke kus,
    Tanja en co

  • 01 Juni 2007 - 12:55

    Je Vader:

    Joyce,had nachtdienst dus kon niet op msn. maar dat begreep je wel. Blij dat je weer beter bent. kijk maar uit met salsadansen datje daar niet aan de slingers.... raakt. lekker als je moet draaien en zo
    nou de groeten maar weer en tot horens

    doei

  • 01 Juni 2007 - 17:48

    Boudewijnnn:

    Boudiejj ben blij dat je weer beter ben... egt gaaf wat je allemaal mee maakt!! nog ff en dan ben je weer lekker thuis en di foto's met jeroentje wil ik ook whahahha... tot snel sgattiiejjj
    LOVE YOUWWWW xxxx de enige egte boudiejj 2...

  • 03 Juni 2007 - 10:36

    Ivonne.:

    Als iemand kanker in sur heeft durven de mensen niet er over te praten omdat ze weten dat het de dood kan betekenen.wat sneu voor die meneer.wij moeten dankbaar en blij zijn dat wij in goed ontwikkeld land wonen.veel plezier pas goed op je zelf gtoetjes.ivon(collega)

  • 03 Juni 2007 - 13:45

    Ilja:

    Ik zeg medeplichtig...

  • 04 Juni 2007 - 19:45

    Helen Den Heijer:

    Hoi Joyce, jeetje wat maak jij een hoop mee zeg. Je wilt vast niet meer terug naar Nederland.Je verhaaltjes zijn erg leuk.Als je terug bent kun je dit als boek uitgeven. Ik vond je foto met de bultjes erg leuk. Hangt nu bij Jan en Philip boven hun bed.Nog maar 7 weken , gaat wel erg snel he.Ik wordt echt een ouwe muts. Ik heb nu pas door hoe je hierop een berichtje kan sturen,Ik vergat steeds helemaal naar beneden te scrollen. Groetjes uit Leidschendam !!

  • 04 Juni 2007 - 20:56

    Claudia:

    Berichtje nummer 4:) shame on me dat ik dan idd zo weinig laat horen, snap dat het erg leuk is als je veel roddels uit NL krijgt, maar helaas joh...ik heb gewoon bizar weinig te melden..ma t/m do stage..wel gezellig met de meiden, maar verder weinig spannends aan de stage zelf, alleen dat de computerjongen van de bieb wel mooi is:)en de weekenden zijn gevuld met korkiebal( verrassend) en btje stappen en slapen! oow ik spreek je nu op msn, je moet salsadansen!doe je best, maak ze gek! en ik zal 14 juni niet vergeten!tot mails!(K)

  • 04 Juni 2007 - 20:58

    Cockie:

    Hoi Joyce
    Gelukkig ben je weer opgeknapt.Ik wens je veel plezier als je naar Curacao ga,en wacht je leuke verhalen en fotos weer af!
    groetjes cock

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joyce

Van 26 april tot 18 juli ga ik naar Suriname. Ik ga stage lopen in het St. Vincentiusziekenhuis in Paramaribo. Als ik daar ben zal ik er natuurlijk een groot feest van maken en ook veel trips maken!!! IK HEB ER ZIN IN!!!

Actief sinds 28 Nov. 2006
Verslag gelezen: 190
Totaal aantal bezoekers 24840

Voorgaande reizen:

26 April 2007 - 26 April 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: