Zuster Koster - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Joyce Koster - WaarBenJij.nu Zuster Koster - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Joyce Koster - WaarBenJij.nu

Zuster Koster

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

04 Mei 2007 | Suriname, Paramaribo

2 mei heb ik me eerste stagedag gehad. We zaten om 7 uur op de praktijkbegeleidster te wachten, maar die kwam pas om half 8 want die was ons vergeten.
Zij heeft ons met een vrouwtje meegestuurd en die heeft ons naar de afdeling gebracht.
Ik sta op afdeling 70, chirurgie. De afdeling is in tweeën gesplitst: de schone (klaar maken voor operatie) en de vieze (wonden) kant. Als er een nieuweling is, dan komen ze niet naar je toe om zichzelf voor te stellen. Ze kijken een beetje de aap uit de boom. Ik ben toen maar op ze afgestapt. Deze week en volgende week kijk ik mee op de afdeling. Die week daarna ga ik zelf aan de slag.
We moeten ook kapjes op ons hoofd dragen en ze noemen je niet bij voornaam. Ik ben Zuster Koster. Klinkt er gezellig, maar niet heus. Maar ik moet er maar aan wennen.
Het is best moeilijk om me hier aan te passen, heb ik gemerkt. Alles gaat heel langzaam. En dan zeggen ze alsnog dat ze het druk hebben. Wij hebben een hele andere vertaling bij het woord ‘druk’. Hier zijn ze na 5 tellen al moe terwijl ze nog niks gedaan hebben.
Er gaat me steeds meer opvallen. De patiënten moeten eigen handdoeken en toiletpapier meenemen. Ik had een doos met medicijncubjes meegenomen vanuit Nederland. Daar waren ze echt héél erg blij mee!
Stéphanie kwam met het verhaal dat ze bij haar op de afdeling z.o.k. OP de wond smeren i.p.v. eromheen! Bij elke stagiaire staat het verhaal bij dat dat absoluut niet mag!
Ik heb vandaag wat mensen op de po geholpen en bedden ‘afgesopt’. Ze hebben hier echt rare woorden. Afsoppen is gewoon schoonmaken met een spons en weer opnieuw opmaken. Vaak heeft dit nog geen eens zin, omdat zij geen nieuwe schonen lakens hebben, dus alles wordt weer ‘vuil’ opgedekt.
Dan heb je nog ‘baden’ Dat is gewoon de patiënten wassen. En er bestaat ook nog ‘afgaan’, of de mensen ontlasting hebben gehad. ‘Bent u al afgegaan?’ Ik wist niet wat ik meemaakte. Begreep er ook niks van.
18 juni begin ik op de O.K. Daarna een week kraam en een week kinderafdeling. Dan naar Brokopondo voor een week en dan kom ik alweer naar huis.
We hoorden ook een verhaal van een patiënt die al een tijd met pijnklachten liep in het been. Ze dachten dat ze zeurde dus ze stuurde haar steeds weg. Later hebben ze operatief gekeken wat er met het been aan de hand was en toen bleek dat ze een afgebroken naald in haar been had zitten!!

PS: Dokter Burke is helemaal niet sexy hier op de afdeling. Ouwe man whaha dus geen geheime kamertjes Sanne!!

  • 04 Mei 2007 - 20:24

    Claudia:

    Hoiiiiiii zuster Koster! super spannende dingen daar man, maak je iedergeval wat mee..en wie weet kan je leuke opdrachtjes maken voor het verbeteren van kwaliteit van zorg, genoeg opties!Verder hoor ik net via steef dat jullie naar nick en simon ga, superstoer! die waren op koninginnedag nog hier in Pijnacker...en ik ga morgen naar Jan Smit op dat boerenfeest hier, dus wat is het verschil:) owjaaaaaaaa hoe zit het met de gebakken eitjes? ik hoor iets over een lelijke dokter burke, maar verder geen mooie opties?have fun, kaartjes zijn bijna onderweg;) xxxxx

  • 04 Mei 2007 - 21:56

    Ouadiaa :

    he schaapie ,
    lees ff je email !
    xxxxxx

  • 05 Mei 2007 - 18:37

    Oom Wim:

    het hele land is in rep en roer, de hummeltjes zijn gestolen

    is die foto van die surinamer je nieuwe vlaaienwipper

    groetjes uit poeldijk de hoofdstad van zuid-holland

  • 05 Mei 2007 - 22:00

    Steffiejj:

    SO DAN... die muggen hebbe er zin in!!! pak ze terug boudiejj!! zo wel heftig dingen daar man... ik heb je nog een mail gestuurd via me werk! ben benieuwd of je um heb gehad!?! ik hoor het wel van je!!! k ga nou lkkkr slape morghe weer avond dienst.. tot snel kusss xxx stef en borriejj

  • 06 Mei 2007 - 22:20

    Moeder Van Boris:

    Fotogeniek ben je in ieder geval: wat een leuke foto's!
    Tis heel wat, zo'n nieuwe omgeving zeg, maar super avontuurlijk ben je wel.
    Veel succes en plezier daar en vraag op de OK even of ze jouw muggenbeten eruit willen snijden *knipoog*
    Dikke hollandse kus!!

  • 07 Mei 2007 - 06:28

    Ilona:

    Hoi Joyce,
    Wat een verhaal weer zeg! Ik kan me voorstellen dat het erg wennen is. Ik hoop dat het je toch lukt. Wel een hele ervaring als ik hoor wat je allemaal in zo'n korte tijd al meegemaakt heb. En leuk dat je de laatste weken op andere (ook erg leuke) afdelingen mee mag lopen.
    Heel veel plezier. Probeer ook een beetje te genieten van alle andere dingen die je ziet. Je leert daar heel veel van.
    gr. Ook aan Stephanie
    Ilona

  • 07 Mei 2007 - 17:06

    Graziella:

    Zo zie je maar weer, dat je andere kennis van zaken krijgt.
    Veel succes met je stage.
    groetje Graziella

  • 07 Mei 2007 - 18:05

    Kim:

    Heey joyce!!

    hier dan eindelijk een berichtje van ons!
    egt leuk al die verhalen!
    gelukkig heb je het nu lekker naar je zin en is het lekker weer!
    je vermaakt je in ieder geval goed!

    raar om te horen hoe het daar gaat in het ziekenhuis. gelukkig gaat dat hier anders!

    nou heel veel plezier nog!

    Je hoort alles van me als het wiel volgende week vertrekt..wie als eerste wordt afgevoerd..

    Dikke kus!

    Hans, Danny, Kim en Robin

  • 07 Mei 2007 - 18:06

    Oma Van Der Lans:

    heb net je brief ontvangen heeft er een week over gedaan. Was leuk, opa heeft hem ook gelezen.
    Hoop gauw weer wat van je te horen.
    Liefs oma.

  • 07 Mei 2007 - 19:25

    Cock :

    hoi Joyce
    Nu is het echte werken dan voor je begonnen!Hopelijk kan je ook nog tussendoor genieten,maar dat zal wel lukken met die skattige mannetjes,toch???????
    Lekker los gaan met je salsadansen,lijk me echt gaaf.Hoe is je helikoptervlucht geweest?
    Dikke kus van de poelukkers!!!!!!!!!!!

  • 08 Mei 2007 - 11:30

    Yu P'pa:

    mi dyompometi

    zie zelf maar wat het betekend, leek me wel even leuk. weer is hier slecht, regen en kou. hopen je gauw weer op internet te spreken

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joyce

Van 26 april tot 18 juli ga ik naar Suriname. Ik ga stage lopen in het St. Vincentiusziekenhuis in Paramaribo. Als ik daar ben zal ik er natuurlijk een groot feest van maken en ook veel trips maken!!! IK HEB ER ZIN IN!!!

Actief sinds 28 Nov. 2006
Verslag gelezen: 137
Totaal aantal bezoekers 24835

Voorgaande reizen:

26 April 2007 - 26 April 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: